Remove
Největší výzkum rizikového chování českých dětí na internetu (více jak 21 000 zúčastněných) ukazuje, že školáci a studenti se nejčastěji setkávají s verbálními útoky (33 %), obtěžováním za pomoci prozvánění (24 %) a vyhrožováním či zastrašováním (17 %).
V pátek a sobotu se náš tým zúčastnil Veletrhu vědy a techniky Univerzity Palackého v Olomouci, na kterém představil návštěvníkům celou řadu zajímavých aktivit. Pokusili jsme se tak přiblížit svět rizik spojených s používáním internetu nejenom dětem, ale také dospělým.
Přibývá dětí, které se na vlastní kůži přesvědčily o tom, co je to kyberšikana. Podle výzkumu Nebezpečí elektronické komunikace 2 (2010/2011) realizovaného projektem E-Bezpečí Centra prevence rizikové virtuální komunikace Univerzity Palackého v Olomouci, jehož se zúčastnilo přes 12 500 žáků ZŠ a SŠ z celé ČR, se s kyberšikanou setkalo již 59,4 % dětí ve věku 11 – 17 let.
Termínem sexting označujeme pro potřeby našeho textu elektronické rozesílání textových zpráv, vlastních fotografií či vlastního videa se sexuálním obsahem (Kopecký, 2010), ke kterému dochází v prostředí virtuálních elektronických médií – zejména internetu. V roce 2011 probíhal na území ČR rozsáhlý výzkum projektu E-Bezpečí, zaměřený na rizikové jevy spojené s užíváním internetu a mobilních technologií, který získal data od více než 11 000 respondentů. Následující článek shrnuje základní výsledky výzkumu spojené se sextingem.
Projekt E-Bezpečí se jako součást Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci profiluje také v oblasti vědy a výzkumu. Již od roku 2010 realizuje výzkumná šetření na reprezentativních vzorcích zaměřená na rizika virtuální komunikace, především na rizika spojená s využíváním sociálních sítí, online bezpečnost, rizikové chování, detekci chování online agresorů, odhalování pachatelů trestné činnosti apod.
Od roku 2010 se zaměřuje také na tzv. aplikovaný výzkum a vývoj, který realizuje ve spolupráci se svými komerčními partnery, především společností O2 Czech Republic, Seznam.cz a Google. Díky nim vznikla řada studií s celorepublikovým dosahem a dopadem. Výsledky byly také integrovány do české legislativy, jsou součástí strategických dokumentů ministerstev, judikátů, metodických doporučení a pokynů.
Výsledky výzkumu jsou zpracovány do podoby výzkumných zpráv, odborných monografií, tiskových zpráv a infografik, jsou publikovány také v zahraničním odborném tisku. Řada z výsledků byla publikována v časopisech indexovaných v prvním a druhém kvartilu databáze Web of Knowledge a také v systému SCOPUS.
České školy a umělá inteligence (2023)
Sharenting u českých rodičů (2022)
Děti a kult krásy v online světě (2022)
Online svět v dětských domovech (2022)
Český učitel ve světě médií (2021)
Český učitel ve světě technologií (2020)
České děti v kybersvětě (2019)
Rodič a rodičovství v digitální éře (2018)
Kyberšikana a další druhy online agrese zaměřené na učitele (MONO, 2018)
Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu (MONO, 2015)
Starci na netu (2018)
Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru (2017)
Fenomén Minecraft v českém prostředí (2017)
Kyberšikana zaměřená na učitele (2016)
České děti na Facebooku (2015)
Výzkum rizikového chování slovenských a českých dětí v prostředí internetu (IG, 2014)
Výzkum rizikového chování českých dětí v prostředí internetu (2014)
Rizikové chování studentů PdF UP v Olomouci v prostředí internetu (MONO, 2014)
Výzkum bezpečnosti počítačových hesel uživatelek internetu (IG, 2013)
Nebezpečí internetové komunikace 4 (MONO, 2013)
Nebezpečí internetové komunikace 3 (MONO, 2012)
Nebezpečí elektronické komunikace 2 (VZ, 2011)
Nebezpečí elektronické komunikace 1 (VZ, 2010)
Využívání mobilních telefonů dětmi (VZ, 2009)
Další výsledky jsou k dispozici na naší samostatné stránce e-bezpeci.cz/vyzkum.