V roce 2007 byl prostřednictvím aktivit tzv. Eurobarometru (= pravidelné výzkumy shromažďující informace z členských a kandidátských zemí EU) realizován v 27 zemích EU rozsáhlý výzkum Safer Internet for Children (qualitative study), zaměřený na využívání informačních a komunikačních technologií u dětí (9-10 let, 12-14 let). Součástí výzkumu byla také část, zaměřená na využívání mobilních telefonů, na nebezpečné komunikační praktiky i na prevenci samotnou.
Vzorek dětí byl rozdělen na 4 skupiny – chlapci 9-10 let, dívky 9-10 let, chlapci 12-14 let a dívky 12-14 let. Díky tomuto rozdělení lze snadno sledovat rozdíly v práci s ICT v závislosti na věku dítěte, stejně jako pohlaví.
Kde získávají děti znalosti o Internetu?
Při hledání zdrojů informací o Internetu menší děti (9-10) let získávají některé informace z rodinného prostředí (otec, starší sourozenec). V rodinách středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných rodičů děti získávají znalostí o Internetu více. Pro starší děti jsou základním zdrojem znalostí o internetu jejich vrstevníci, spolužýci a kamarádi. Děti se zejména naučí chatovat, stahovat hudbu, hry, filmy, obrázky apod.
Podíl školy na budování znalostí a dovedností pro práci s Internetem hodnotí žáci jako zanedbatelný. Pokud je učitel v rámci výuky něco naučí, většinou to již znali dříve.
Jak často děti
používají Internet?
Z odpovědí žáků vychází, že chlapci (9-10 let) využívají internet 1-2 hodiny denně, zatímco stejně staré dívky 2-3 hodiny týdně. O 3 roky starší žáci a žákyně (12-14 let) již využívají Internet častěji – dívky 1-2 hodiny denně, chlapci 2-5 hodin denně.
Co limituje přístup
dětí k Internetu?
Mladší žáci jsou daleko více limitováni časem, než jejich starší spolužáci. Nejčastější důvody představuje situace, kdy chce Internet použít sourozenec či rodič (domácí úkoly, práce apod.). Někdy je doba přístupu k Internetu prodloužena rodiči, pokud např. dítě dělá něco užitečného do školy. Starší děti (12-14 let) hodnotí svůj přístup k Internetu jako neomezený.
Jak děti využívají
Internet?
Další části studie Safer Internet for Children se zaměřují
na konkrétní využívání Internetu.
Tabulky četnosti
konkrétní činnosti realizované na Internetu
Chlapci |
9-10 let |
12-14 let |
Činnost |
Četnost užívání (10 nejčastěji) |
Četnost užívání (10 nejčastěji) |
Vyhledávání informací do školy |
7 |
10 |
Vyhledávání informací o věcech, které mě zajímají, nebo surfování pro zábavu |
6 |
10 |
Posílání a přijímání e-mailů |
5 |
10 |
Používání instant messengerů (ICQ apod.), chatování s kamarády |
3 |
9 |
Chatování v rámci veřejných serverů |
|
4 |
Vytváření vlastního blogu či webu a zveřejňování vlastních textů, fotografií apod. |
|
3 |
Návštěvy stránek kamarádů + přispívání na ně (vzkazy apod.) |
|
3 |
Návštěvy stránek někoho, koho jsem nikdy neviděl + přispívání na ně (vzkazy apod.) |
|
2 |
Hraní online her |
9 |
9 |
Stahování hudby, filmů, videa, her a dalších souborů |
7 |
8 |
Sdílení hudby, filmů, videa, her a dalších souborů |
2 |
5 |
Sdílení fotografií |
1 |
4 |
Stahování vyzváněcích tónů a obrázku pro mobilní telefon |
2 |
5 |
Účastnění se různých soutěží |
1 |
3 |
Telefonování přes Internet |
1 |
4 |
Dívky |
9-10 let |
12-14 let |
Činnost |
Četnost užívání (10 nejčastěji) |
Četnost užívání (10 nejčastěji) |
Vyhledávání informací do školy |
8 |
9 |
Vyhledávání informací o věcech, které mě zajímají, nebo surfování pro zábavu |
7 |
9 |
Posílání a přijímání e-mailů |
8 |
8 |
Používání instant messengerů (ICQ apod.), chatování s kamarády |
4 |
9 |
Chatování v rámci veřejných serverů |
|
3 |
Vytváření vlastního blogu či webu a zveřejňování vlastních textů, fotografií apod. |
6 |
3 |
Návštěvy stránek kamarádů + přispívání na ně (vzkazy apod.) |
3 |
3 |
Návštěvy stránek někoho, koho jsem nikdy neviděl + přispívání na ně (vzkazy apod.) |
1 |
2 |
Hraní online her |
7 |
6 |
Stahování hudby, filmů, videa, her a dalších souborů |
3 |
7 |
Sdílení hudby, filmů, videa, her a dalších souborů |
5 |
5 |
Sdílení fotografií |
2 |
2 |
Stahování vyzváněcích tónů a obrázku pro mobilní telefon |
1 |
3
|
Účastnění se různých soutěží |
4 |
- |
Telefonování přes Internet |
3 |
5 |
Častost využití
jednotlivých internetových služeb lze snadno vyčíst z výše uvedených
tabulek. Nejčastěji žáci na internetu vyhledávají informace, chatují, hrají
online hry či stahují soubory. Lze samozřejmě hledat rozdíly mezi chlapci a
dívkami apod.
Další detailní informace výsledcích naleznete zde .
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Zdroje: