Před několika dny byla dokončena první etapa výzkumného šetření projektu E-Bezpečí, zaměřeného na využívání mobilních telefonů dětmi (zejména ve vzahu k patologickým jevům spojených s komunikací). V následujícím textu naleznete stručné výsledky našeho šetření, k dispozici je rovněž výzkumná zpráva.
Čeští žáci a studenti aktivně využívají mobilní telefony, zejména pro komunikaci (přijímání a odesílání SMS zpráv, telefonování) a pro zábavu (přehrávání hudby, videa, nahrávání videa a fotografování, hraní her).
U SMS zpráv odeslaných z mobilního telefonu určují jejích věrohodnost především na základě telefonního čísla, ze kterého byla SMS odeslána. Tento způsob ověření poskytuje kvalitní identifikaci odesílatele a jen zřídka zneužitelný (odcizení mobilního telefonu, SIM karty apod.). Velmi málo žáků spoléhá při identifikaci odesílatele SMS pouze na podpis, slovní zásobu SMS zprávy a další snadno zmanipulovatelné znaky. U SMS zpráv, které byly odeslány z internetu, přibližně 1/3 dotazovaných nerozpozná, že pocházejí z internetu. Identifikovat odesílatele těchto zpráv je však velmi obtížné a údaje v těchto zprávách lze snadno zmanipulovat.
Další oblíbenou aktivitou českých žáků je nahrávání jiných osob mobilním telefonem. Přibližně 72 % respondentů nahrává jiné osoby mobilním telefonem, 8 % pak nahrává své učitele (ať už o tom učitel ví či neví). Mezi důvody pro nahrávání jiných osob patří nuda a nahrávání na památku (dohromady 57 %), pro 3, 78 % žáků je důvodem pro nahrávání pomsta. 6 % žáků pak video zveřejní na internetu (např. na serverech YouTube).
Nejvíce informací o tom, jak bezpečně používat mobilní telefon (z hlediska prevence nebezpečných komunikačních praktik) získávají žáci od rodičů. 63,44 % žáků bylo seznámeno s nějakými pravidly týkající se chování spojeného s využíváním mobilního telefonu. Tato pravidla jim nejčastěji stanovují rodiče (34,66 %).
Rodiče jsou také ti, kteří žáky nejčastěji upozorňují na možná rizika spojená s mobilní komunikací (35,33 %). Celkem bylo na tato rizika upozorněno 66,42 % žáků.
97,96 % žáků bylo schopno navrhnout nějaký postup pro situaci, kdy by se stali obětí mobilního útoku. Pomoc při řešení takového útoku by hledali opět nejčastěji u rodičů (39,92 %). Zřejmě proto, že právě rodiče je na tyto situace nejčastěji připravují a vysvětlují jim, co v takovém případě dělat (35,78 %).
Při řešení mobilního útoku by žáci postupovali nejčastěji následujícími způsoby:
a) poradili by se s nějakou další osobou (40,6 %), popř. by pak kontaktovali policii (10,13 %)
b) kontaktovali by útočníka a různými kroky by se mu snažili zabránit v dalších útocích (13,62 %),
c) útočníka by ignorovali a nijak by problém neřešili (12,7 %).
Detailní výsledky výzkumu naleznete v závěrečné zprávě zde .
Za realizátory,
Kamil Kopecký, Veronika Krejčí, E-Bezpečí